Centrum im. Adama SmithaPierwszy Niezależny Instytut w Polsce od 16 września 1989 roku

Rozwój handlu w Polsce

W połowie lat 90. pojawiły się na polskim rynku pierwsze sklepy europejskich sieci
handlowych. Od tamtej pory zagadnienia dotyczące handlu są przedmiotem licznych
opracowań.
Dyskusje na temat branży prowadzą eksperci, politycy, pracownicy i konsumenci,
w zasadzie całe społeczeństwo. Nic w tym dziwnego, bowiem 16 proc. zatrudnionych
w Polsce pracuje w handlu, a pięć największych sieci handlowych zatrudnia około
90 000 pracowników.
Na początku czerwca 2007 r. Senat RP odrzucił Ustawę o wielkopowierzchniowych
obiektach handlowych, uchwaloną przez Sejm RP w maju br., podkreślając
niezgodność ustawy z konstytucją, prawem Unii Europejskiej i uznając,
że w nadmiernym stopniu ogranicza ona swobodę prowadzenia działalności
gospodarczej. Sejm odrzucił jednak negatywne stanowisko Senatu i ostatecznie
przyjął ustawę 15 czerwca br. Przyjął też nowelizację kodeksu pracy wprowadzającą
zakaz pracy sklepów w najważniejsze święta.
W raporcie pt. „Rozwój handlu w Polsce” Centrum im. Adama Smitha poszukuje
odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące branży. W szczególności interesują
nas następujące kwestie:
• Jak wygląda handel w Polsce i w jakim kierunku zmierza jego rozwój?
• Czy polskie przedsiębiorstwa handlowe znalazły swoje miejsce na rynku
i podjęły konkurencję z europejskimi sieciami handlowymi?
• Czy stopień koncentracji handlu w Polsce jest wyższy niż w innych krajach
Unii Europejskiej?
• Jak kształtują się relacje sieci handlowych z dostawcami i pracownikami?
• Jak zmienia się zatrudnienie w branży i jaki wpływ na zatrudnienie wywiera
rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych?
Raport powstał w celu dostarczenia rzetelnych informacji na temat kondycji handlu
w Polsce.

Reddit icon
Technorati icon
Yahoo! icon
e-mail icon
Twitter icon
Facebook icon
StumbleUpon icon
Del.icio.us icon
Digg icon
LinkedIn icon
MySpace icon
Newsvine icon
Pinterest icon
piątek, 2017-01-20

Co chcecie wiedzieć o Firmach Rodzinnych?

W czwartek 20 stycznia 2017r. w siedzibie Centrum im. Adama Smitha odbyło się śniadanie prasowe, na którym przedstawiciele firm rodzinnych opowiedzieli o specyfice rodzinnej przedsiębiorczości i zapytali zaproszonych przedstawicieli mediów jakie zagadnienia z tego obszaru są najbardziej interesujące.

Blisko 80%...

środa, 2016-11-23

Nagroda im. Krzysztofa Dzierżawskiego

W środę 23 listopada wręczona zostanie nagroda Centrum im. Adama Smitha imienia Krzysztofa Dzierżawskiego.

Otrzyma...

czwartek, 2017-03-02

"Ile zapłacimy za kawę? Dynamika i perspektywy cen kawy" - Raport Centrum im. Adama Smitha

Wzrostu cen ziaren kawy, a za nimi podwyżek w kawiarniach możemy spodziewać się już pierwszym kwartale 2017 r. To nie ostatnia podwyżka w tym roku - przekonują autorzy raportu "Ile zapłacimy za kawę? Dynamika i perspektywy cen kawy" z Centrum im. Adama Smitha. Powód? Zmiany klimatyczne w krajach, które są największymi eksporterami tego surowca.

 

...
piątek, 2017-01-20

Co chcecie wiedzieć o Firmach Rodzinnych?

W czwartek 20 stycznia 2017r. w siedzibie Centrum im. Adama Smitha odbyło się śniadanie prasowe, na którym przedstawiciele firm rodzinnych opowiedzieli o specyfice rodzinnej przedsiębiorczości i zapytali zaproszonych przedstawicieli mediów jakie zagadnienia z tego obszaru są najbardziej interesujące.

Blisko 80%...

piątek, 2017-01-20

Co chcecie wiedzieć o Firmach Rodzinnych?

W czwartek 20 stycznia 2017r. w siedzibie Centrum im. Adama Smitha odbyło się śniadanie prasowe, na którym przedstawiciele firm rodzinnych opowiedzieli o specyfice rodzinnej przedsiębiorczości i zapytali zaproszonych przedstawicieli mediów jakie zagadnienia z tego obszaru są najbardziej interesujące.

Blisko 80%...

środa, 2016-11-23

Nagroda im. Krzysztofa Dzierżawskiego

W środę 23 listopada wręczona zostanie nagroda Centrum im. Adama Smitha imienia Krzysztofa Dzierżawskiego.

Otrzyma...